" فعالية إستخدام إستراتيجية أنماط فارك VARK في تدريس مقرر مسابقات الميدان والمضمار على التحصيل المعرفي ودافعية الإنجاز الأكاديمي" The effectiveness of using the Vark patterns strategy in teaching track and field competitions course on cognitive achievement and academic achievement motivation

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية الرياضية للبنات - جامعة الاسكندرية

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف علي: فاعلية إستخدام استراتيجية أنماط فارك VARK الثلاثة (التعليم وجها لوجه التعليم – الإلكتروني – التعليم الهجين) في تحسين المستوى التحصيل المعرفي لمقرر مسابقات الميدان والمضمار للأنماط التعليمية الثلاثة، والناتج النفسي لدافعية الإنجاز الأكاديمي للأنماط التعليمية الثلاثة، وإستخدمت الباحثة المنهج التجريبى ذو تصميم الثلاث مجموعات التجريبية وتم إختيار عينة البحث بالطريقة العمدية من طالبات المستوى الثالث "شعبة تعليم" يمثلون نسبة (36.99%) من حجم مجتمع البحث، وأجريت الدراسة الاستطلاعية على (45) طالبة واجريت الدراسة الاساسية على (90) طالبة. وكانت من أهم النتائج تفوق نمط تعلم (الهجين )على نمط التعليم وجها لوجه والإلكتروني بشكل معنوي في جميع موضوعات مقرر مسابقات الميدان والمضمار وتفوق نمط تعلم (الهجين) على نمط التعلم الإلكتروني بشكل معنوي في (السعي بالمسئولية الاكاديمية، الاستقلالية، المجموع الكلى للمقياس) كما تفوق التعلم الإلكتروني على التعليم الهجين في (المثابرة) ولم تظهر فروف معنوية بين التعليم الهجين والتعليم الإلكتروني في باقي الأبعاد، مما يؤكد تحسين الناتج المعرفي والدافعية للإنجاز الأكاديمى لدى طالبات المستوى الثالث "شعبة تعليم".
         The research aims to identify: the effectiveness of using the strategy of the three VARK styles (e-learning - hybrid education - face-to-face education) in improving the level of cognitive achievement of the field and track competitions course for the three educational styles, and the psychological outcome of academic achievement motivation for the three educational styles,The researcher used the method The experimental design has three experimental groups, and the research sample was chosen by the intentional method from the students of the third level "Education Division" representing (36.99%) of the size of the research community. The exploratory study was conducted on (45) students, and the basic study was conducted on (90) students. One of the most important results was the superiority of the (hybrid) learning style over the face-to-face and electronic education style in a significant way in all subjects of the track and field competitions course, which confirms the improvement of the knowledge output and motivation for academic achievement among the students of the third level "education division".

الكلمات الرئيسية