تأثير استخدام ادوات الذكاء الاصطناعي التوليدي على التحصيل المعرفي والاتجاه لطلاب كلية التربية الرياضية "The Impact of Using Generative Artificial Intelligence Tools on Cognitive Achievement and Attitudes of Students at the Faculty of Physical Education."

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية علوم الرياضة للبنين ، جامعة الاسكندرية، مصر

10.21608/mkod.2025.436616.1620

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على تأثير استخدام أدوات الذكاء الاصطناعي التوليدي على التحصيل المعرفي واتجاهات طلاب كلية التربية الرياضية. استخدم الباحث المنهج التجريبي باستخدام التصميم التجريبي ذو المجموعتين التجريبية والضابطة بإتباع القياسين القبلي والبعدي على عينة مكونة من (٤٠) طالبا من طلاب المستوى الثاني بكلية التربية الرياضية للبنين بجامعة الإسكندرية في مقرر التربية البدنية للمعاقين (١) وتم تقسيمهم الى مجموعتين احداهما تجريبية وعددها (20) طالبا والأخرى ضابطة وعددها (20) طالبا في العام الدراسي 2024/2025، وتكونت ادوات الدراسة من اختبار التحصيل المعرفي ومقياس اتجاهات الطلاب نحو استخدام أدوات الذكاء الاصطناعي التوليدي، وكانت أهم نتائج الدراسة عدم وجود فروقا ذات دلالة إحصائية إحصائية بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة في اختبار التحصيل المعرفي، كما أظهرت النتائج ان هناك فروقًا ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في اختبار التحصيل المعرفي، وتوجد فروقًا ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات القياسين البعديين للمجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في اختبار التحصيل المعرفي لصالح المجموعة التجريبية، ولقد كانت اتجاهات لطلاب كلية التربية الرياضية (المجموعة التجريبية) نحو استخدام أدوات الذكاء الاصطناعي التوليدي إيجابية بدرجة كبيرة
The study aimed to identify the impact of using generative artificial intelligence tools on the cognitive achievement and attitudes of students at the Faculty of Physical Education. The researcher employed the experimental method using a two-group design (experimental and control), applying both pre- and post-tests on a sample of 40 second-year students at the Faculty of Physical Education for Boys, Alexandria University, in the course Physical Education for the Disabled (1). The sample was divided into two groups: an experimental group (20 students) and a control group (20 students) during the academic year 2024/2025.
The study instruments consisted of a cognitive achievement test and a scale measuring students’ attitudes toward the use of generative artificial intelligence tools. The main findings revealed that there were no statistically significant differences between the mean scores of the pre- and post-tests for the control group in the cognitive achievement test. However, the results showed statistically significant differences between the mean scores of the pre- and post-tests for the experimental group in the cognitive achievement test. Furthermore, statistically significant differences were found between the mean post-test scores of the experimental and control groups in favor of the experimental group. The attitudes of the Faculty of Physical Education students (experimental group) toward the use of generative artificial intelligence tools were highly positive.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية