فعالية تصميم موقع إلكتروني على تنمية الثقة بالنفس لدى طلاب كلية التربية الرياضية **The Effectiveness of Designing a Website on Enhancing Self-Confidence among Students of the Faculty of Physical Education**

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة كفر الشيخ،كلية التربية الرياضية بمدينة كفر الشيخ

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف علي مدى فعالية موقع إلكتروني على تنمية الثقة بالنفس لدى طلاب كلية التربية الرياضية ، استخدم الباحث المنهج التجريبى ذو التصميم التجريبى لمجموعتين احداهما ضابطة والأخرى تجريبية لملائمة طبيعة البحث، تم اختيار مجتمع البحث من طلاب الفرقة الأولى بنين بكلية التربية الرياضية بجامعة كفرالشيخ للعام الجامعى 2022 / 2023م، تم اختيار عينة البحث بطريقة عمدية من طلاب الفرقة الأولى وكان عددهم 28 طالب وقد تم تقسيمهم عشوائياً الى مجموعتين احداهما ضابطة والأخرى تجريبية وكل مجموعة مكونة من 14 طالب ، وقد قام باجراء مقياس الثقة بالنفس وبعد الاطلاع عليه والتعديل من السادة الخبراء تم وضعه بالصورة النهائية لدي طلاب كلية التربية الرياضية (اعداد الباحث) تم تطبيق القياس القبلي باستخدام مقياس الثقة بالنفس على كلتا المجموعتين التجريبية والضابطة ، ثم بعد ذلك تطبيق موقع الكتروني على المجموعة التجريبية فقط بينما لم تتعرض المجموعة الضابطة ، ثم تم تطبيق القياس البعدى لكلتا المجموعتين، وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على مقياس الثقة بالنفس في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، المحاضرات التعليمية باستخدام موقع إلكتروني أثرت تأثير إيجابي فى الثقة بالنفس لعينه المجموعة التجريبية، ويوصي الباحث بتطبيق الموقع الإلكتروني في الثقة بالنفس وعلي مراحل عمرية مختلفة .
**Research Abstract**
**Title:** The Effectiveness of Designing a Website on Enhancing Self-Confidence among Students of the Faculty of Physical Education
**Objective:** The research aims to identify the effectiveness of a website in enhancing self-confidence among students of the Faculty of Physical Education.
**Methodology:** 
The researcher used the experimental method with a design for two groups, one control and the other experimental, to suit the nature of the research. The research population was selected from first-year male students at the Faculty of Physical Education, Kafr El-Sheikh University, for the academic year 2022/2023. The research sample was intentionally selected from first-year students, with a total of 28 students. They were randomly divided into two groups: one control and the other experimental, with each group consisting of 14 students. A self-confidence measurement scale was administered, and after review and modification by experts, it was finalized for use with the students of the Faculty of Physical Education (prepared by the researcher).
**Procedure:** 
Pre-measurement using the self-confidence scale was applied to both the experimental and control groups. The experimental group then used the website, while the control group did not. Post-measurement was then applied to both groups.
**Findings:** 
The results showed statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups on the self-confidence scale in the post-measurement, in favor of the experimental group. Educational lectures using the website had a positive impact on the self-confidence of the experimental group sample.
**Recommendations:** 
The researcher recommends applying the website to enhance self-confidence across different age stages.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية