فاعلية المعينات الإلكترونية علي تحسين مستوي التحصيل لمهارة الشقلبة الأمامية علي طاولة القفزلطالبات المستوي الأول". Effectiveness of Electronic Aids in Improving the Performance Level of Front Handspring on Vault for First-Year Female Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعه الاسكندريه كليه التربيه الرياضيه بنات

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى دراسة أثر البرنامج التعليمي بإستخدام المعينات الإلكترونية على مستوي التحصيل لمهارة الشقلبة الأمامية علي طاولة القفز في الجمباز الفني ,المقررة على المستوي الأول وقد أجرى البحث على عينة قوامها(40) طالبة من الطالبات المتعثرات بالمستوي الأول بكلية التربية الرياضية للبنات بالإسكندرية، تم تقسيمهن إلى مجموعتين , المجموعة التجريبية وقوامها(20طالبة) وتستخدم المعينات الإلكترونية التي لها تأثير ايجابي علي مهارة الشقلبة الأمامية علي طاولة القفز عن طريق استخدام تدريبات الأداء المهاري داخل سيناريو المحفوظة علي الموقع التعليمي لكل مرحلة من مراحل المهارة "قيد البحث" بإستخدام رمز الدخول للبرنامج "باركود" وتم تطبيق البرنامج في النصف الثاني من العام الدراسي الثاني في العام الجامعي (2022/2023م) في الفتره من19/3/2022 إلي12/5/2022 المجموعة الضابطة وقوامها (20طالبة ) وتستخدم الطريقة المتبعة داخل المحاضرات "الشرح والعرض وأداء النموذج" وسائل جمع البيانات والمتمثله في " (إختبارات لقياس القدرات البدنيه - إستماره تقييم لقياس مستوي الأداء المهاري للمهاره - إختبار معرفي للمهاره "قيد البحث" ) ومن أهم الإستنتاجات :- أن البرنامج التعليمي المقترح أدي إلى تحسن ملحوظ في مستوى التحصيل المعرفي والمهاري بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية للمهاره "قيد البحث" وأوصت الباحثه:- ضرورة استكمال الدراسات في الوسائل والمعينات الإلكترونية لتحسين ورفع مستوى الأداء المهاري والتحصيل المعرفي للأنشطه المختلفة
**The research aims** to study the effect of an educational program using electronic aids on the level of skill acquisition for the front handspring on the vault in artistic gymnastics, prescribed for the first level. The research was conducted on a sample of 40 female students who are underachieving at the first level at the Faculty of Physical Education for Girls in Alexandria. They were divided into two groups: 
1. **The experimental group** consisting of 20 students who used electronic aids that positively impact the skill of the front handspring on the vault. This was done by using performance training scenarios stored on the educational website for each stage of the skill "under study" using a program access code "barcode". The program was implemented in the second half of the second academic year in the university year (2022/2023) from March 19, 2022, to May 12, 2022.
2. **The control group** consisting of 20 students who used the method followed in lectures "explanation, demonstration, and performance model".
**Data collection tools** included:
- Tests to measure physical abilities.
- Evaluation form to measure the skill performance level of the skill.
- Cognitive test for the skill "under study".
**Key findings** indicated:
- The proposed educational program led to a noticeable improvement in the cognitive and skill acquisition levels between the pre and post measurements for the experimental group for the skill "under study".
**Recommendations by the researcher**:
- Continuation of studies on electronic aids to improve and raise the level of skill performance and cognitive acquisition for various activities.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية