تأثير إستخدام إستراتيجية (think, pair, share) (فكر ، زاوج ، شارك) علي الجانب المعرفي لبعض المهارات بدرس التربية الرياضية The impact of using the (think, pair, share) strategy on the cognitive aspect of certain skills in physical education lessons.
علي الرغم من التقدم الكبير الذي تشهده العملية التعليمية في مجال التربية الرياضية إلا أنه يلاحظ إستمرارية إعتماد طرق تعليم الأنشطة الرياضية على الأسلوب التقليدي (الشرح والنموذج) في عملية التعليم حيث يقوم المعلم بالشرح يتبعه عرض للنموذج دون أدنى مشاركة فعلية للمتعلمين في الموقف التعليمي ، لذا فان الطريقة التقليدية المتبعة في التعليم (الشرح والنموذج) لأبد وأن تتغير للوفاء بأغراض التربية وأهدافها الحديثة وبضرورة تجاوبها مع الأوضاع ومراحل النمو الجسمي والحركي والنفسي والاجتماعي وتلبية لحاجات التزايد الكمي في أعداد المتعلمين يهدف البحث إلى التعرف علي تأثير إستخدام إستراتيجية (think, pair, share) (فكر ، زاوج ، شارك) علي الجانب المعرفي لبعض المهارات بدرس التربية الرياضية ، وقد استخدمت الباحثة المنهج التجريبي وتم إختيار العينة بالطريقة العشوائية وقد بلغ عددهن (40) طالبة من طالبات المرحلة الإعدادية بمدرسة أبو مصطفي الإعدادية بمركز الرياض بمحافظة كفر الشيخ ، وقد توصلت الدارسة إلي النتائج التالية أن إستخدام إستراتيجية (think, pair, share) (فكر ، زاوج ، شارك) ساهم بطريقه إيجابيه في تحسين مستوي التحصيل المعرفي لأفراد العينة في تعلم مهارات ( تمرير واستلام الكرة لمدة 60 ثانية - تمرير واستلام الكرة لمدة 30 ثانية - دقة مهارة التمرير واستلام الكرة على مستطيل لمدة 30 ثانية )
Despite the significant progress observed in the educational process within the field of physical education, it is noted that the reliance on traditional methods of teaching sports activities (explanation and demonstration) continues in the educational process. The teacher explains, followed by a demonstration, with minimal actual participation from the learners in the educational situation. Therefore, the traditional method used in teaching (explanation and demonstration) must change to meet the purposes and modern objectives of education, and to respond to the conditions and stages of physical, motor, psychological, and social development, as well as to meet the increasing quantitative needs of the number of learners. This research aims to identify the impact of using the (think, pair, share) strategy on the cognitive aspect of certain skills in physical education lessons. The researcher employed an experimental method and selected the sample randomly, consisting of 40 female students from the preparatory stage at Abu Mustafa Preparatory School in the Riyadh Center, Kafr El-Sheikh Governorate. The study concluded with the following results: the use of the (think, pair, share) strategy positively contributed to improving the cognitive achievement level of the sample members in learning the skills of (passing and receiving the ball for 60 seconds - passing and receiving the ball for 30 seconds - accuracy of the passing and receiving skill on a rectangle for 30 seconds).
خطاب, حنين عطيه محمود, عبد اللطيف, ا.د حنان محمد محمد, سليمان إبراهيم, أحمد, & أبورية, محمد عبدالسلام. (2024). تأثير إستخدام إستراتيجية (think, pair, share) (فكر ، زاوج ، شارك) علي الجانب المعرفي لبعض المهارات بدرس التربية الرياضية The impact of using the (think, pair, share) strategy on the cognitive aspect of certain skills in physical education lessons.. المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 13(4), 140-161. doi: 10.21608/mkod.2024.280681.1427
MLA
حنين عطيه محمود خطاب; ا.د حنان محمد محمد عبد اللطيف; أحمد سليمان إبراهيم; محمد عبدالسلام أبورية. "تأثير إستخدام إستراتيجية (think, pair, share) (فكر ، زاوج ، شارك) علي الجانب المعرفي لبعض المهارات بدرس التربية الرياضية The impact of using the (think, pair, share) strategy on the cognitive aspect of certain skills in physical education lessons.", المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 13, 4, 2024, 140-161. doi: 10.21608/mkod.2024.280681.1427
HARVARD
خطاب, حنين عطيه محمود, عبد اللطيف, ا.د حنان محمد محمد, سليمان إبراهيم, أحمد, أبورية, محمد عبدالسلام. (2024). 'تأثير إستخدام إستراتيجية (think, pair, share) (فكر ، زاوج ، شارك) علي الجانب المعرفي لبعض المهارات بدرس التربية الرياضية The impact of using the (think, pair, share) strategy on the cognitive aspect of certain skills in physical education lessons.', المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 13(4), pp. 140-161. doi: 10.21608/mkod.2024.280681.1427
VANCOUVER
خطاب, حنين عطيه محمود, عبد اللطيف, ا.د حنان محمد محمد, سليمان إبراهيم, أحمد, أبورية, محمد عبدالسلام. تأثير إستخدام إستراتيجية (think, pair, share) (فكر ، زاوج ، شارك) علي الجانب المعرفي لبعض المهارات بدرس التربية الرياضية The impact of using the (think, pair, share) strategy on the cognitive aspect of certain skills in physical education lessons.. المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 2024; 13(4): 140-161. doi: 10.21608/mkod.2024.280681.1427