تحديد أوجه القصور في مناهج التربية الكشفية لدي المرشدات بالتعليم الأزهري في ضوء متطلبات التكنولوجيا الرقمية لمصر Identifying the shortcomings in scouting education curricula among female guides in Al-Azhar education in light of the requirements of digital technology in Egypt

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 إدارة المحله الكبرى الأزهرية

2 کلية التربية الرياضية جامعة طنطا

3 استاذ المناهج وطرق التدريس - کلية التربية جامعة کفر الشيخ

4 کلية التربية الرياضية جامعة کفرالشيخ

المستخلص

ملخص البحث باللغة العربية
تحديد أوجه القصور في مناهج التربية الكشفية لدي المرشدات بالتعليم الأزهري في ضوء متطلبات التكنولوجيا الرقمية لمصر

الحركة الارشادية والكشفية حركة عالمية تعمل على مساعدة النشء وتنمية شخصياتهم الإنسانية و التي لا تعترف بأي تفرقة في الجنس واللون والعقيدة، فالكل أخوة يعملون جميعا لتحقيق الهدف الأسمى للحياة الإنسانية، حيث الحب والسلام على كوكب الأرض. المنهج الارشادي والكشفي كما يعرف في ظل المفهوم الشامل للمنهج التربوي هو مجموعة الخبرات والأنشطة التي تقدمها الحركة الكشفية والارشادية تحت إشرافها للكشافين والمرشدات بقصد احتكاكهم بهذه الخبرات وتفاعلهم معها ومن نتائج هذه الاحتكاكات والتفاعل يحدث تعلم أو تعديل في سلوكهم يؤدي إلى تحقيق النمو الشامل المتكامل، وهذا ما تهدف إليه تربيتنا الكشفية والارشادية، والمناهج الكشفية والارشادية " هي مجموعة من البرامج المتنوعة والتي تلبي احتياجات الكشاف وفق مرحلته السنية هناك قصور في تنمية التكنولوجيا الرقمية لطلاب القطاع الأزهري. ونتيجـة القصـور فـي تنمية التكنولوجيا الرقمية ، بـات الضـروري الوقـوف عنـد واقــع أدوار هؤلاء المرشدات ، وتقويـم القصـور والخلـل الـذي يمكـن أن يظهـر لديهـم فـي أثنـاء الخدمـة، يهدف البحث الي التعرف علي أوجه القصور في مناهج التربية الكشفية لدي المرشدات بالتعليم الأزهري في ضوء متطلبات التكنولوجيا الرقمية لمصر. استخدمت الباحثة المنهج الوصفى بخطواته ، وإجراءاته وذلك لملائمته لطبيعة البحث
بلغ العدد الكلى للمجتمع (228) معلمة من القائمات على التدريس بالمعاهد الازهرية ببعض المناطق الازهرية على مستوى الجمهورية. وكانت أهم النتائج جاء محور الجانب الروحي في منهج التربية الكشفية في المرتبة الأولي بنسبة 64.10 وأهمية نسبية تصل الي 26.53% بينما جاء المحور الكشفي في المرتبة الثانية بنسبة مئوية 35.48 وأهمية نسبية تصل الي 20.94%
Identifying the Shortcomings in Scouting Education Curricula for Girl Guides in Azhar Education in Light of the Digital Technology Requirements in Egypt
The Scouting movement is a global initiative aimed at assisting youth and fostering their human personalities, without any discrimination based on gender, color, or belief. Everyone is considered a brother or sister, working together to achieve the ultimate goal of human life, which is love and peace on Earth. The Scouting and guiding curriculum, as understood within the comprehensive concept of educational curricula, encompasses a collection of experiences and activities provided by the scouting and guiding movement under its supervision for scouts and guides, aimed at allowing them to engage with these experiences and interact with them. Through these interactions, learning occurs, leading to changes in behavior that promote comprehensive growth. This is the goal of our scouting and guiding education. The scouting and guiding curricula consist of a variety of programs designed to meet the needs of scouts at their respective age levels. 
There is a shortfall in developing digital technology skills among students in the Azhar sector. As a result of this shortfall in digital technology development, it has become necessary to examine the current roles of these guides and to evaluate the deficiencies and gaps that may arise during their service. This research aims to identify the shortcomings in the scouting education curricula for girl guides in Azhar education, considering the digital technology requirements in Egypt. The researcher employed a descriptive methodology with its appropriate steps and procedures to suit the nature of the study.
The total number of participants in the study was 228 teachers from various Azhar institutes across the country. The key findings indicated that the spiritual aspect of the scouting education curriculum ranked first, with a percentage of 64.10 and a relative importance of 26.53%. Meanwhile, the scouting aspect ranked second, with a percentage of 35.48 and a relative importance of 20.94%.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية