تأثير خرائط المفاهيم الذهنية باستخدام منصة الصور التفاعلية thing link في تعلم سباحة الصدر لطالبات كلية التربية الرياضية The effect of mental concept maps using the interactive image platform Thing Link on learning breaststroke for female students of the College of Physical Education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية الرياضية -جامعه طنطا

المستخلص

يهدف البحث الى تصميم برنامج تعليمى باستخدام خرائط المفاهيم بتقنية منصة الصور التفاعلية thing link وذلك للتعرف على :
- شكل الأداء المهارى لسباحة الصدر .
- مستوى التحصيل المعرفى في سباحة الصدر .
- الآراء والانطباعات الوجدانية لطالبات المجموعة التجريبية نحو استخدام خرائط المفاهيم الذهنية بتقنية منصة الصور التفاعلية thing link عند تعلم سباحة الصدر .
واستخدم المنهج التجريبي لمجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة. ويمثل مجتمع البحث طالبات الفرقة الثانية بكلية التربية الرياضية جامعة طنطا للعام الدراسي 2023/2024 م والبالغ عددهم 802 طالبة، تم اختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية ، وقد بلغت العينة الأساسية (80) طالبة وتم تقسيمهم إلى مجموعتين وقوام كل منهما (40) طالبة، وتخضع المجموعة التجريبية للبرنامج التعليمى قيد البحث بينما تخضع المجموعة الضابطة للبرنامج المتبع ، وتم اختيار عينة الدراسة الاستطلاعية من نفس المجتمع الأصلي للبحث ومن خارج عينة البحث الأساسية وبلغ عددهم (20) طالبة
أهم النتائج :
الطريقة المتبعة ( الشرح وأداء النموذج ) ساهمت في تحسين مستوى شكل الأداء المهارى والتحصيل المعرفى لمهارات سباحة الصدر لطالبات المجموعة الضابطة .
البرنامج التعليمى قيد البحث ساهم بطريقة إيجابية وفعالة في تحسين مستوى شكل الأداء المهارى والتحصيل المعرفى لمهارات سباحة الصدر لطالبات المجموعة التجريبية.
البرنامج التعليمى قيد البحث كان أكثر تأثيراً وفاعلية من الطريقة التقليدية المُتبعة في تحسين مستوى شكل الأداء المهارى والتحصيل المعرفى لمهارات سباحة الصدر مما أدي إلى تفوق المجموعة التجريبية علي المجموعة الضابطة.
البرنامج التعليمى قيد البحث كان له تأثير ايجابى فى الآراء والانطباعات الوجدانية تجاه إستخدام خرائط المفاهيم الذهنية ومنصة الصور التفاعلية thing link مما ساهم فى تحقيق الجانب الوجدانى لطالبات المجموعة التجريبية.
The research aims to design an educational program using concept maps with the interactive image platform ThingLink to explore the following:
- The performance structure of breaststroke.
- The level of knowledge acquisition in breaststroke.
- The opinions and emotional impressions of the experimental group students regarding the use of conceptual maps with the ThingLink interactive image platform when learning breaststroke.
An experimental method was employed with two groups: one experimental and the other control. The research population consists of second-year female students from the Faculty of Physical Education at Tanta University for the academic year 2023/2024, totaling 802 students. A random sampling method was used, resulting in a primary sample of 80 students who were divided into two groups, each consisting of 40 students. The experimental group underwent the educational program being researched, while the control group followed the standard program. An exploratory study sample was selected from the original research population but was outside of the primary sample, comprising 20 students.
Key findings:
The applied method (explanation and model performance) contributed to improving the level of skill execution and knowledge acquisition related to breaststroke skills for the control group students. 
The educational program under investigation positively and effectively improved the skill execution structure and knowledge acquisition of breaststroke skills among the experimental group students.
The educational program being researched had a more significant impact and effectiveness compared to the traditional method in enhancing the skill execution structure and knowledge acquisition for breaststroke skills, leading to the experimental group outperforming the control group.
The educational program being researched significantly influenced the opinions and emotional impressions of the students toward using conceptual maps and the ThingLink interactive image platform, contributing to the emotional aspect of the experimental group students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية