مقررات دراسية كأساس لبرنامج إعلام رياضى ضمن برامج الإعداد بكليات التربية الرياضية Study regulations as the foundation for a sports media program within the training programs of physical education colleges.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية الرياضية جامعة كفرالشيخ

2 کلية التربية الرياضية - جامعة کفرالشيخ

3 قسم الادارة - کلية التربية الرياضية -جامعة کفر الشيخ

المستخلص

إن كثيراً من الهيئات الرياضية فى حاجة إلى إحداث تغيرات لتواكب الثورة الرياضية الحادثة على مستوى العالم فى القرن الحادى والعشرين, ومن ثم يجب عليها أن تمضى قدماً فى سبيل تبنى فلسفة وتوجهات إدارية جديدة تتمشى مع متطلبات الإنتاج الرياضى فى كافة مجالاتها وعلى كافة مستوياتها,كما أن من أهم المنظمات التى تعنى بالتعليم الجامعات, فالجامعات هى التى تعد المتخصصين فى المجالات التى يحتاجها المجتمع, وهناك مقومات يجب أن تقوم عليها المهن المختلفة ومن أهمها إكتساب خبرات فى مجال كل منها, وهذة الخبرات المتعمقة تتاح بصورة واضحة فى معاهد التعليم العالى بصفة عامة والجامعات بصورة خاصة, ومنها إعتمادها على الإعداد المهنى قبل الإشتغال فى سوق العمل, وهذا الإعداد المهنى يوكل إلى كل الكليات المتخصصة بالجامعات, كل فى مجال تخصصة, حيث تهيأ الفرص للطلاب لدراسة مقررات متعمقة تتماشى مع متطلبات التخصص وهذا الإعداد الأكاديمى يمكن للخريج من النجاح فى عمله يهدف البحث إلى وضع تصور مقترح لمقررات دراسية كأساس لبرنامج إعلام رياضى ضمن برامج الإعداد بكليات التربية الرياضية، استخدم الباحثون المنهج الوصفى بالاسلوب المسحى لملائمته لطبيعة البحث وتم اختيار عينة البحث من الخبراء بالطريقة العمدية العشوائية وعددهم (100) من أعضاء هيئة التدريس بقسم الإدارة الرياضية بكليات التربية الرياضية, وأعضاء هيئة التدريس تخصص إعلام بكليات الإعلام وبقسم الإعلام بكليات الأداب والتربية النوعية, ومن خلال المعاملات الإحصائية تم التوصل إلى النتائج التالية:
- تحديد المقررات الدراسية الإجبارية كأساس لبرنامج إعلام رياضى ضمن برامج الإعداد بكليات التربية الرياضية.
- تحديد المقررات الدراسية الإختيارية كأساس لبرنامج إعلام رياضى ضمن برامج الإعداد بكليات التربية الرياضية.
Many sports organizations need to implement changes to keep pace with the sports revolution occurring worldwide in the twenty-first century. Therefore, they must move forward in adopting new administrative philosophies and directions that align with the demands of sports production across all its fields and levels. Among the most important institutions concerned with education are universities, as they prepare specialists in the areas required by society. There are essential components that various professions must be based upon, the most significant of which is acquiring experience in their respective fields. These in-depth experiences are clearly available in higher education institutions in general, and in universities in particular, with an emphasis on professional preparation before entering the job market. This professional preparation is entrusted to specialized colleges at universities, each in its area of expertise, providing opportunities for students to study in-depth courses that align with their specialization requirements. This academic preparation enables graduates to succeed in their careers.
The research aims to propose a conceptual framework for curricular studies as the foundation for a sports media program within the preparation programs at colleges of physical education. The researchers used a descriptive survey methodology appropriate for the nature of the study. A sample of 100 faculty members was purposefully selected from the Sports Management Department at colleges of physical education, as well as media faculty from media colleges and the media department in faculties of arts and specific education. Through statistical analyses, the following results were obtained: 
- Identification of mandatory courses as the basis for a sports media program within the preparation programs at colleges of physical education.
- Identification of elective courses as the basis for a sports media program within the preparation programs at colleges of physical education.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية