يتسم القرن الحادي والعشرون بتغيرات كبيره فى جميع المجالات بصفه عامه, وفى مجال التعليم بصفه خاصه, وتتجه سياسه الدوله إلى مواكبه الحضاره وملاحقه التقدم السريع, والإهتمام بالاستراتيجيات الحديثه واستخدامها فى مجال التربيه والتعليم بصفه عامه, وفى مجال التربيه الرياضيه بصفه خاصه, بهدف تحقيق النمو المتكامل لشخصيه المتعلم وتنشئته (89:1) ومما لا شك فيه أن الثورة في عالم تكنولوجيا المعلومات ووسائل الاتصال قد حولت العالم كله إلى قرية إلكترونية تتلاشى فيها الحواجز الزمنية والمكانية فقربت المسافات وإزالة الحواجز الثقافية، ويفرض هذا التغير على المؤسسات التربوية، تقدم حلولاً للاستفادة من تلك الثورة وتوظيفها في النسيج التربوي بما يتماشى مع أهدافها ومسلماتها كما يفرض عليها أن تقدم المبادرة الاستفادة من التكنولوجيا في تطوير مخرجات العملية التعليمية، حيث إن دمج التكنولوجيا في عملية التعليم والتعلم لم يعد طرفاً بل أصبح مطلباً حيوياً لتطوير الهياكل التربوية لما تقدمه التكنولوجيا من نقله نوعية في إعادة صياغة المنهج، لذلك أصبح التعليم الإلكتروني من القضايا الأساسية التي تشغل التربويين، وخاصة المهتمين بمجال تكنولوجيا التعليم. يشير "أحمد عاشور"(2002) إلى انه بالنظر إلى واقعنا التعليمي نجد أن أاساليب التدريس المتبعه لازالت تفتقر إلى الأسلوب العلمي كمنهج للتفكير حيث يقوم المعلم بتدريس منهج ثابت فى زمن ثابت وبأسلوب لايتغير يتبعه فى كل المواقف التعليميه اساسه التلقين مع عدم مراعاه الهدف الرئيسي, مما يجعل المتعلم هو محمور العمليه التعليميه حيث يكون له دور ايجابي يساعده على التفكير ويصبح مستقلا عن المعلم ولا يأتى ذلك إلا من خلال تطوير أساليب وطرق التدريس بزياده البدائل التعليميه المتنوعه . (2:2) ومن هذه التحديات التى نستشعرها فى الفترة الحالية هى تطوير العملية التعليمية The twenty-first century is characterized by significant changes in all areas in general, and in the field of education in particular. State policies are geared towards keeping pace with civilization and rapidly advancing progress, emphasizing modern strategies and their implementation in education as a whole, and in physical education specifically, with the goal of achieving the comprehensive growth of the learner's personality and upbringing. Undoubtedly, the revolution in information technology and communication has transformed the entire world into an electronic village, where temporal and spatial barriers are diminished, distances are shortened, and cultural barriers are removed. This change compels educational institutions to devise solutions to leverage this revolution and integrate it into the educational fabric in accordance with their objectives and principles, while also encouraging initiatives to utilize technology to improve the outcomes of the educational process. The integration of technology into education and learning is no longer an option but a vital requirement for developing educational structures, thanks to the qualitative shift technology offers in reformulating curricula. Consequently, e-learning has become a fundamental issue that concerns educators, particularly those interested in educational technology. Ahmed Ashour (2002) notes that when we examine our educational reality, we find that the teaching methods currently employed still lack a scientific approach as a method of thinking. Teachers tend to deliver a fixed curriculum in a fixed manner and with an unchanging style that relies on rote learning without considering the primary objective. This makes the learner the centerpiece of the educational process, giving them an active role that encourages independent thinking and autonomy from the teacher. Achieving this independence requires developing teaching methods by increasing the availability of diverse educational alternatives. Among the challenges we currently perceive is the development of the educational process.
Mousa, Taher. (2023). أثر إستخدام الخرائط الذهنية على بعض نواتج تعلم مهارة الوثب العالى The effect of using mind maps on some outcomes of learning the high jump skill. المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 12(2), 198-227. doi: 10.21608/mkod.2024.249115.1353
MLA
Taher Mousa. "أثر إستخدام الخرائط الذهنية على بعض نواتج تعلم مهارة الوثب العالى The effect of using mind maps on some outcomes of learning the high jump skill", المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 12, 2, 2023, 198-227. doi: 10.21608/mkod.2024.249115.1353
HARVARD
Mousa, Taher. (2023). 'أثر إستخدام الخرائط الذهنية على بعض نواتج تعلم مهارة الوثب العالى The effect of using mind maps on some outcomes of learning the high jump skill', المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 12(2), pp. 198-227. doi: 10.21608/mkod.2024.249115.1353
VANCOUVER
Mousa, Taher. أثر إستخدام الخرائط الذهنية على بعض نواتج تعلم مهارة الوثب العالى The effect of using mind maps on some outcomes of learning the high jump skill. المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 2023; 12(2): 198-227. doi: 10.21608/mkod.2024.249115.1353