تأثير برنامج مقترح داخل الوسط المائى لتحسين بعض القدرات الحركية لدى أطفال متلازمة داون The effect of using resistance training on improving the digital level of 50-meter freestyle swimmers with Down syndrome

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية الرياضية - جامعة کفر الشيخ

2 تربية رياضية کفرالشيخ

3 كلية

4 كلية التربية الرياضية - جامعة كفرالشيخ

المستخلص

إن حب الطفل للعب حب طبيعي يعبر فيه عن نفسه سواء كان سوى أو معاق حيث يتيح له مجالاً مستحبا يشعر فيه بقيمته وثقته بنفسه وقدرته على الإنجاز، ويعتبر اللعب من أهم وسائل تعليم المعاقين عقلياً القابلين للتعلم لأنواع من العلاقات الاجتماعية مثل الشعور بالانتماء والقبول والاندماج مع الجماعة بجانب إكسابه العادات الصحية مثل النظافة والاهتمام بالمظهر العام، فبرامج المعاقين عقلياً تهدف لتعلم المهارات الحركية لتنمية التحكم في حركات الجسم ككل لتحقيق أداء حركي مناسب وتنمية قدرته للاعتماد على النفس وممارسة مهارات الحياة اليومية.
تهدف الدراسة إلى "تصميم برنامج مقترح داخل الوسط المائى لتحسين بعض القدرات الحركية لدى أطفال متلازمة الداون، وأستخدم الباحثين المنهج التجريبى ذو التصميم لعينة واحدة وذلك لمدى ملائمتة لموضوع الدراسة، تم إختيار عينة البحث بالطريقة العمدية من المعاقين ذهنياالمصابين بمتلازمة داون من جمعية (رعاية الطفل الخاص) لرعاية الفئات الخاصة بالدقهلية - المنصورة وتكونت عينة الدراسة 8 أطفال و3 أطفال للتجربة الإستطلاعية من خارج عينة البحث، وكانت أهم النتائج فى ضوء هدف البحث وفرضه وفى حدود عينة البحث ومن المعالجات الإحصائية المستخدمة وجود تأثير للبرنامج مقترح داخل الوسط المائى على بعض القدرات الحركية (قوة عضلات الضهر، قوة عضلات الرجلين، الاتزان) لصالح القياس البعدى لعينة البحث.
The love of play that children have is a natural affection through which they express themselves, whether they are typical or have disabilities. This interest provides them with a desirable space where they feel valued, confident in themselves, and capable of achievement. Play is considered one of the most important means of teaching children with intellectual disabilities who are capable of learning various types of social relationships, such as the sense of belonging, acceptance, and integration within a group, in addition to instilling healthy habits like cleanliness and taking care of their appearance. Programs for intellectually disabled children aim to teach motor skills to enhance overall body movement control, ensuring appropriate motor performance and fostering their ability to be self-reliant and engage in daily life skills.
This study aims to "design a proposed program within a water environment to improve certain motor abilities in children with Down syndrome." The researchers employed an experimental approach with a single-group design, as it was suitable for the study's objectives. A purposive sample was selected from intellectually disabled individuals with Down syndrome from the (Special Child Care) association in Daqahlia - Mansoura. The study sample consisted of 8 children, along with 3 additional children for a pilot study outside the main sample. Key findings, based on the research objectives and hypotheses within the sample, indicated a significant effect of the proposed water-based program on certain motor abilities (strength of back muscles, leg muscle strength, and balance) favoring the post-test measurements of the study group.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية