دراسة تقويمية للسلوك الصحي في ضوء المستجدات الصحية لطالبات جامعة كفر الشيخ An evaluative study of healthy behavior in light of the health experiences of female students at Kafrelsheikh University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علوم الصحة الرياضية - کلية التربية الرياضية - جامعة کفر الشيخ

المستخلص

 هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على" السلوك الصحي لطالبات كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ" تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية، قد اشتملت عينة الدراسة الأساسية على (400) طالبة من طالبات الفرقة الأولى وطالبات الفرقة الرابعة، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي وذلك لملائمته لطبيعة الدراسة، وقد قامت الباحثة بدراسة السلوك الصحي حيث يتكون المقياس من (130) عبارة تغطى محاور مستوى السلوك الصحي ودرجة الممارسات الصحية وهذه العبارات موزعة في (6) محاور هي (محور السلوك الصحي الشخصي – محور السلوك الصحي الغذائي – محور السلوك الصحي الرياضي – محور السلوك الصحي القوامى  - محور السلوك الصحي البيئي – محور السلوك الصحي الوقائي والاسعافي).  وكانت أهم النتائج وجود  فروق دالة إحصائيًا بين طالبات الفرقة الأولى وطالبات الفرقة الرابعة في مستوى السلوك الصحي ودرجة الممارسات الصحية لصالح الفرقة الرابعة, كما يوجد ارتباط طردي موجب ذو دلالة إحصائية في مستوى الوعى الصحي ودرجة الممارسات الصحية لدى الطالبات.
This study aimed to identify “building and designing a measure of healthy behavior for female students of the Faculty of Physical Education, Kafr El-Sheikh University.” The study sample was chosen randomly. The basic study sample included (400) female first-year and fourth-year female students. The researcher used the descriptive approach. In order to suit the nature of the study, the researcher designed a health behavior scale, as the scale consists of (130) statements covering the axes of the health behavior level. The degree of healthy practices and these statements are distributed in (6) axes: (Personal health behavior axis - Nutritional health behavior axis - Sports health behavior axis - Physical health behavior axis - Environmental health behavior axis - Preventive and emergency health behavior axis). The most important results were the presence of statistically significant differences between the female students of the first year and the female students of the fourth year in the level of health behavior and the degree of health practices in favor of the fourth year. There is also a positive direct correlation with statistical significance in the level of health awareness and the degree of health practices among the female students.

الكلمات الرئيسية