تقويم السلوك الصحي لطلاب كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ في ضوء التدابيرالوقائية من المخاطر الصحية Assessment of Health Behavior Among Students of the Faculty of Physical Education, Kafr El-Sheikh University, in Light of Preventive Measures Against Health Risks

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علوم الصحة الرياضية - کلية التربية الرياضية - جامعة کفر الشيخ

المستخلص

 هدفت الدراسة الي التعرف علي السلوك الصحي لطلاب كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ في ضوء التدابير الوقائية من المخاطر الصحية وذلك من خلال:

بناء وتقنين مقياس للسلوك الصحي لطلاب كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ.
تحديد مستوي السلوك الصحي لطلاب كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ.

معرفة الفروق في مستوي السلوك الصحي لطلاب كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ لدي (الذكور والاناث). قد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي وذلك لمناسبته لطبيعة الدراسة وتحقيقاً لأهدافه وتساؤلاته. وتم اختيار عينة عشوائية من طلاب كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ وبذلك يكون حجم العينة الكلى (200) وتم توزيع المقياس على جميع أفراد العينة وقد كانت شروط اختيار عينة الدراسة:

أن تمثل عينة الدراسة طلاب كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ( بنين - بنات ).
أن تكون العينة من الطلاب المستجدة في الفرقة الدراسية.
اختيار الوقت والمكان المناسب لاختيار العينة لسهولة تطبيق الدراسة.

تم بناء وتصميم أداة الدراسة المتمثلة بمقياس خاص بمستوى السلوك الصحي لدى طلاب كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ، حيث تم تصميمها اعتماداً على الاطار النظري كما تم الاستفادة من أدوات العديد من الدراسات السابقة.
ويتكون المقياس من (63) عبارة تغطى محاور مستوى السلوك الصحي وهذه العبارات موزعة في (3) محاور هي محور (مهارات العناية الشخصية – مهارات التغذية الصحية – مهارات السلامة والوقاية ). وقد تم تدريج الإجابة عن كل فقرة وفق مقياس ليكرت الثلاثي وحددت بثلاث إجابات (موافق، إلى حد ما، غير موافق) وتتمثل درجات أداة الدراسة رقمياً (1،2،3) وقد تم تقييم أداء الطلاب على كل محور على حدة، وقد استغرق تطبيق المقياس على الطلاب أسبوعين.
وخرجت الباحثة بالنتائج التالية :-

تم بناء وتصميم مقياس للسلوك الصحي لطلاب كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ طبقاً للأسس والمبادئ العلمية لبناء المقاييس.
التوصل الي مستوي السلوك الصحي لطلاب كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ والذي كان في المستوي المتوسط.

وجود فروق دالة احصائية في مستوي السلوك الصحي لطلاب كلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ في الجنس لصالح الاناث
 
The study aimed to identify the health behavior of students at the Faculty of Physical Education, Kafr El-Sheikh University, in light of preventive measures against health risks, through the following objectives:

Developing and validating a scale to assess health behavior among students of the Faculty of Physical Education at Kafr El-Sheikh University.
Determining the level of health behavior among these students.
Identifying gender-based differences in health behavior levels between male and female students.

The researcher adopted the descriptive methodology, as it suits the nature of the study and aligns with its objectives and research questions. A random sample of 200 students from the Faculty of Physical Education at Kafr El-Sheikh University was selected. The scale was distributed to all participants, with the following sampling criteria:

The sample must represent both male and female students from the Faculty of Physical Education.
Participants must be newly enrolled students in their academic year.
The timing and location of data collection must facilitate smooth implementation of the study.

The study tool was a specially designed scale to measure health behavior levels among students. It was developed based on a theoretical framework and informed by tools from previous studies.
The scale consists of 63 items covering three main dimensions of health behavior:

Personal care skills
Healthy nutrition skills
Safety and prevention skills

Responses were rated using a three-point Likert scale: (Agree, Somewhat Agree, Disagree), with numerical values of (3, 2, 1). Each dimension was assessed independently, and the scale was administered over a two-week period.
Key findings of the study:

A scientifically grounded health behavior scale was successfully developed and validated for students of the Faculty of Physical Education at Kafr El-Sheikh University.
The overall level of health behavior among students was found to be moderate.
Statistically significant gender differences were observed in health behavior levels, favoring female students.

 
 
 

الكلمات الرئيسية