تأثير إستخدام إستراتيجية جيكسو (Jigsaw) على تعلم بعض سباقات ألعاب القوى وتقدير سلوك الطفل للمرحلة السنية (11-12) سنة The effect of using the Jigsaw strategy on learning some athletics races and estimating the child's behavior for the age group (11-12) years

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية الرياضية بنات جامعة الزقازيق

المستخلص

يشهد العالم مع بداية القران تطورا تكنولوجيا في شتي مجالات الحياة لذا تأثرت التربية الرياضية بهذا التقدم والتطور باعتبارها احدي هذه المجالات وحتى تتحقق النتائج المرجوة في المجال الرياضي لزم الاهتمام بالعملية التعليمية من كافة الجوانب المعرفية والمهارية والنفسية علي اعتبارها تمثل منظمة متكاملة تسهم في رفع مستوي الطلاب والوصول بهم إلي اعلي المستويات الرياضية حتى تحقق أفضل وأسرع النتائج وتعتبر أساليب التدريس باختلاف أنواعها هي وسائل الاتصال الحقيقية الحاملة للرسالة معرفيا أو مهارية أو نفسية او رقمي.
وتشير كوثر حسين (2008) إلي أن استراتيجية جيكسو (Jigsaw) احدى استراتيجيات التعليم الحديث، وقد حققت نجاحا كبيرا عند تطبيقها حيث تم تقوم علي العمل الجماعي، فهي تعمل علي تنمية مهارات العمل في فريق والتعلم التعاوني بين المتعلمين، وتنمي لديهم مهارات الإصغاء الفعال وتشجيع بعضهم البعض والشعور بالمسؤولية الشخصية وكذلك المجموعة ككل، وتساهم في تعلم المهارات بعمق أكثر والتأكيد علي فهم جميع المتعلمين للموضوع ككل والتغلب علي مشكلة عدم فهم جزئية ما أثناء العرض. 
The research aimed to identify the effect of using the Jigsaw strategy on learning some athletics races and estimating the child's behavior for the age group (11-12) years., and they were divided into two groups, one experimental and the other a control group, each consisting of (22) children,and the research tools: - Calibrated medical scale - Restameter device - Estimated stop watch (in seconds) - Flags, rope poles, cones, medical balls, chalk and lime for drawing lines - A bouncing hole and a tape measure to measure distances (in meters) - Children's athletics bag for education and training with its own inclusions With the skills in question - Konzer scale for estimating child behavior "parents' appreciation 48" - the educational program using the Jigsaw strategy, and the following statistical methods were used: arithmetic mean - standard deviation - median - skewness coefficient - T-test - correlation coefficient - ratios improvement.
Among the most important results:
1- The educational program using the Jigsaw strategy has a positive effect on athletics competitions for the age group (11-12) years.
2-The educational program using the Jigsaw strategy has a positive effect on estimating the child's behavior for the age group (11-12) years.
3-The educational program using the Jigsaw strategy saves effort and time for learners and teachers
 

الكلمات الرئيسية