نمطي المجموعتين (معلومة الهوية – مجهولة الهوية) باستراتيجية العصف الذهني الإلكتروني وأثره في تنمية التحصيل المعرفي والتفكير الإبداعي بمقرر تكنولوجيا التعليم لدى طلبة كلية التربية الرياضية جامعة العريش The two types of groups (identified identity - anonymous) using the electronic brainstorming strategy and its impact on the de

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية الرياضية جامعة العريش

المستخلص

تهدف هذه الدراسة الى التعرف على أثر استخدام استراتيجية العصف الذهني الإلكتروني القائم على نمط المجموعتين (معلومة الهوية – مجهولة الهوية) في تنمية التحصيل المعرفي والتفكير الإبداعي بمقرر تكنولوجيا التعليم لدى طلبة المستوى الرابع تخصص رياضة مدرسية بكلية التربية الرياضية جامعة العريش و قام الباحث باختيار عينة الدراسة بالطريقة العمدية من طلاب المستوى الثاني بكلية التربية الرياضية جامعة العريش للعام الجامعي (2019/2020م)، وعددهم (60) طالب، واشتملت العينة الأساسية على (40) طالب من المجتمع الكلى للبحث، حيث تم توزيعهم إلى مجموعتين التجريبية الاولي (معلومة الهوية) قوامها (25) طالب والمجموعة التجريبية الثانية (مجهولة الهوية) قوامها (25) طالب، وتم اختيار(10) طلاب من نفس مجتمع الدراسة ومن خارج عينة الدراسة الأساسية وذلك لإجراء التجربة الاستطلاعية
والتحقق من المعاملات العلمية للاختبارات المستخدمة في الدراسة. وقد خرجت الدراسة الحالية بالنتائج التالية 1- التوصل إلى مقياس للتفكير الإبداعي لمقرر تكنولوجيا التعليم في التربية الرياضية.
2- استراتيجية العصف الذهني الإلكتروني بنمطي المجموعتين (معلومة الهوية – مجهولة الهوية) ساهمت بطريقة إيجابية في تنمية التحصيل المعرفي والتفكير الإبداعي بمقرر تكنولوجيا التعليم لدى طلبة المستوى الرابع تخصص رياضة مدرسية بكلية التربية الرياضية جامعة العريش.
3- استراتيجية العصف الذهني الإلكتروني للمجموعة مجهولة الهوية كان أكثر تأثيراً عن المجموعة معلومة الهوية في تنمية التحصيل المعرفي والتفكير الإبداعي بمقرر تكنولوجيا التعليم لدى طلبة المستوى الرابع تخصص رياضة مدرسية بكلية التربية الرياضية جامعة العريش.
This study aims to identify the effect of using the electronic brainstorming strategy based on the pattern of the two groups (informed identity - anonymous) in the development of cognitive achievement and creative thinking in the educational technology course for fourth-level students majoring in school sports at the Faculty of Physical Education, University of Arish, and the researcher selected the study sample The intentional method was from students of the second level at the Faculty of Physical Education, University of Arish for the academic year (2019/2020 AD), and their number was (60) students, and the basic sample included (40) students from the entire research community, where they were distributed into two experimental groups. (25) students and the second experimental group (unidentified) The e-learning environments available via the web are the only environments that include all means and tools of communication, whether simultaneous or asynchronous, or both, as well as all verbal and non-verbal visual means together in an integrated electronic educational template, to meet the different and distinct needs of learners in communication and interaction with the teacher or with Their peers through the web, in a way that achieves a high level of visual perception, visual knowledge, interaction and exploratory learning, and the multiple possibilities for peer learning in groups through various means of communication in these environments (Mohamed El-Maradani, 2012, p. 45).
Strategy (Think. Pair. Share): think, pair, share It is a strategy used to activate the learners' previous knowledge of the educational situation, and this strategy is used to cause a reaction about a topic.

الكلمات الرئيسية