أن الهدف الأساسي لإدارة العلاقات العامة بالأندية الرياضية هو تقوية وتدعيم العلاقة بين الأندية وتدعيم العلاقة بين الأندية الرياضية وکافة المتعاملين معها والمشارکين فى تکوينها من خلال وظائفها وأنشطتها التى تعمل على توفير کافة المعلومات والبيانات الخاصة بدراسة اتجاهات وآراء تلک الجماهير تجاه النادى والإدارة العليا به ومن أهم هذه العلاقات هى نشر الإعلان والاعلام عن البطولات والمنافسات الرياضية داخل الأندية وتسويقها وايجاد الفرص التى توفر التمويل وتوفر الأموال داخل الأندية الرياضية من هذه البطولات والمنافسات الرياضية. هدف البحث: يهدف هذا البحث إلى دراسة أثر دور العلاقات العامة فى تسويق الأحداث والبطولات الرياضية داخل الأندية الرياضية بدولة الکويت. وکان من أهم النتائج: - تشارک العلاقات العامة بفاعلية العاملين وأعضاء النادى الرياضى فى مناسباتهم بوفود رسمية. - تقدم العلاقات العامة بالنادى الرياضى التسهيلات والإشراف المباشر على السفر.
The main objective of the public relations department of sports clubs is to strengthen and consolidate the relationship between the clubs and the relationship between sports clubs and all those dealing with them and those involved in their formation throught their functions and activities that work to provide all the information and data related to studying the trends and opinions of these audiences towards the club and its senior management. Relationships include publishing advertisements and media about sports tournaments and competitions within clubs, marketing them, finding opportunities that provide financing and providing funds within sports clubs from thesze tournaments ans sports competitions. Research aims: This research aims to study the effect of public relations in marketing sporting events and championships within sports clubs in the State of Kuwait. Among the most important results:
· Public relations actively participates in employees and members of the sports club in their events with official. · Public relations in the sports club provide facilities and direct supervision of travel.
Recommendations:
· Determining the basic activities of public relations precisely and assigning them to public relations agencies according to the existing specializations without assigning any activities or actions that are not among the functions of public relations. · That public relations work within its outreach programs to develop a sense of pride and pride among employees of their belonging to the sports club.
الحجرف, د.دلال نايف مبارک. (2020). دور العلاقات العامة فى تسويق الأحداث والبطولات الرياضية داخل الأندية الرياضية بدولة الکويت. المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 2(العدد الثاني ديسمبر 2020م), 9-24. doi: 10.21608/mkod.2020.149731
MLA
د.دلال نايف مبارک الحجرف. "دور العلاقات العامة فى تسويق الأحداث والبطولات الرياضية داخل الأندية الرياضية بدولة الکويت", المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 2, العدد الثاني ديسمبر 2020م, 2020, 9-24. doi: 10.21608/mkod.2020.149731
HARVARD
الحجرف, د.دلال نايف مبارک. (2020). 'دور العلاقات العامة فى تسويق الأحداث والبطولات الرياضية داخل الأندية الرياضية بدولة الکويت', المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 2(العدد الثاني ديسمبر 2020م), pp. 9-24. doi: 10.21608/mkod.2020.149731
VANCOUVER
الحجرف, د.دلال نايف مبارک. دور العلاقات العامة فى تسويق الأحداث والبطولات الرياضية داخل الأندية الرياضية بدولة الکويت. المجلة العلمية لعلوم الرياضة, 2020; 2(العدد الثاني ديسمبر 2020م): 9-24. doi: 10.21608/mkod.2020.149731